^ Powrót na górę

 

 

Zajęcia dla dzieci leworęcznych

Rozmiar tekstu:

leworecznosc
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Sieradzu zaprasza na zajęcia dla dzieci leworęcznych i z nieustaloną lateralizacją. Będzie to cykl 10 spotkań dla 5- i 6-latków. Pierwsze zajęcia odbędą się w środę 16 marca o godz. 8. Kontakt telefoniczny w sprawie zapisów: 43 822 42 70 lub 504 121 409.

Badania wskazują, że co najmniej 1 osoba na 10 jest leworęczna. W Polsce jest ok. 4 mln osób leworęcznych. Dzieci, których co najmniej jedno z rodziców jest leworęczne, używają na zmianę obu rąk, zanim wykształci się u nich stała dominacja jednej ręki. Dominacja lateralna kształtuje się wraz z rozwojem motorycznym. Przez pewien czas dziecko może używać obu rąk, a potem nagle posługuje się jedną ręką dla jakiejś szczególnej czynności.

Badania USG pokazują, że już w życiu płodowym 90 proc. dzieci preferuje kciuk prawy. Podobne proporcje ludzi prawo- i leworęcznych występują wśród dorosłej populacji. Nie wcześniej niż w wieku ok. 3 lat dziecko określa swoją dominującą rękę przez konsekwentne używanie jej przy wykonywaniu najważniejszych czynności, takich jak jedzenie czy zabawa. U dziewczynek dochodzi do wykształcenia dominującej ręki wcześniej niż u chłopców (różnica może wynieść nawet 2 lata).

Lateralizacja dojrzewa do 7. roku życia. Silna prawostronna (dominacja lewej półkuli) pojawia się między 2 a 3 r.ż. Silna lewostronna (dominacja prawej półkuli) kształtuje się między 4 a 5 r.ż.

Wskazówki dotyczące rozpoznawania stronności

– przyjrzyj się, jak preferencje ręki rozkładają się w rodzinie,

– oboje rodzice praworęczni, prawdopodobieństwo leworęczności u dziecka ok. 10 – 12 proc.,

– kiedy położymy na brzuszku „praworęczne” niemowlę, zwykle odwraca ono głowę w prawą stronę,

– „leworęczne” niemowlęta odwracają głowę w lewą stronę lub nie wykazują żadnych preferencji.

Lista czynności, które mogą okazać się dobrymi wskazówkami:

– chwytanie kredek, ołówków,

– machanie rękoma,

– wskazywanie palcem,

– jedzenie,

– zbieranie zabawek,

– trzymanie butelki lub smoczka,

– „malowanie” palcem (wodzenie palcem po powierzchni),

– przytulanie lalki, misia,

– turlanie, a potem rzucanie piłki,

– posługiwanie się narzędziami – zabawkami: młotki, piłki,

– gry, które wymagają pewnego stopnia sprawności, jak gry planszowe, telefony – zabawki.

Uwaga! Niektóre dzieci chwytają kredkę, gryzmolą przez chwilę jedną ręką, by następnie przełożyć kredkę do drugiej. Spróbuj zauważyć, której ręki dziecko używa jako pierwszej i przez dłuższy czas.

Trudności dzieci leworęcznych:

– pismo dzieci leworęcznych jest mało czytelne, litery nie są okrągłe ani równe,

– niski poziom graficzny pisma,

– pismo jest lustrzane,

– piszą wolno,

– mają trudności w czytaniu,

– czytają w kierunku odwrotnym, np. wyraz „rów” zamiast „wór”,

– mylą litery o podobnych kształtach, np. d – b, u – n, m – w,

– występuje odwracanie liter i przestawianie, np. od – do, kot – tok,

– są mniej sprawne ruchowo,

– mają zaburzoną orientację w prawej i lewej stronie ciała,

– zaburzone rzutowanie w przestrzeni, czyli nie potrafią wskazać drogi na prawo, na lewo.

Jak praktycznie wspierać dziecko leworęczne?

1. Jedzenie:

– zanim dziecko zacznie posługiwać się sztućcami, używa rąk. Stawiamy przed nim talerz z jedzeniem i pozwalamy, by sięgało po jedzenie tą ręką, którą woli,

– potem sztućce też powinno trzymać tak, jak mu wygodniej (nie należy upierać się przy obowiązujących konwenansach).

2. Rysowanie:

– zanim dziecko nie określi preferencji ręki, stawiamy przybory do rysowania centralnie przed nim.

– dostarczajmy dużo różnorodnych przyborów, by zachęcać do rysowania.

3. Pisanie:

– ucząc pisania, korzystajmy z dużej tablicy kredowej; umożliwi to ćwiczenia dużych mięśni ramienia, jak i drobnych mięśni palców. Kładąc swoją lewą rękę na ręce dziecka, pokieruj jego ruchami,

– jeśli dziecko krzywi zeszyt, kartkę przy pisaniu oznacza to, że tak jest mu wygodniej – nie zniechęcajmy go do tego,

– jeśli dzieci po I klasie piszą lustrzanie, należy się tym zająć – przećwiczenie pisania w szerokich liniach.

Jak emocjonalnie wspierać dziecko leworęczne?

Pozytywne wspieranie

– wskazanie, że ludzie się różnią, ale to nic złego,

– pokazanie sławnych leworęcznych osób,

– uświadomienie dziecku, że to nic złego, że posługuje się inną ręką niż ty czy koledzy,

– zawsze zwracaj uwagę na uzdolnienia dziecka, a nie na jego trudności,

– jeśli możesz, kup podstawowe przybory dla osób leworęcznych.

Opracowała: Elżbieta Zwierzak