^ Powrót na górę

 

 

Podsumowanie projektu MAQBAT

Rozmiar tekstu:

lo2
Dobiega końca projekt MAQBAT, realizowany przez Katedrę Genetyki Ogólnej, Biologii Molekularnej i Biotechnologii Roślin Uniwersytetu Łódzkiego z udziałem uczniów II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Żeromskiego w Sieradzu. Czas więc na jego podsumowanie.

Współpraca II LO z WBiOŚ UŁ była częścią uniwersyteckiego projektu MAQBAT, rozpisanego na okres od 1 września 2015 do 30 czerwca 2018 r. Był on w stu procentach finansowany z międzynarodowego programu Era-Net CAPS, ukierunkowanego na integrację badań europejskich w zakresie genomiki roślin. Jego całkowita wartość to 1 135 631 52 zł. Projekt koordynowała dr Violetta Macioszek z WBiOŚ, a opiekunem grupy sieradzkiej była Bogumiła Janczak-Pawlak, nauczycielka biologii w „Żeromskim”.

Do realizacji MAQBAT uniwersytet zaprosił 5 renomowanych liceów województwa łódzkiego. Oprócz „Żeromskiego” uczestniczyła w nim młodzież II LO w Tomaszowie Mazowieckim, I LO w Pabianicach, I LO w Piotrkowie Trybunalskim i LO w Poddębicach. Uczniowie uczestniczyli w warsztatach, wykładach i badaniach laboratoryjnych na uniwersytecie. – To naprawdę bardzo cenne doświadczenie. Możliwość pracowania w nowoczesnym, świetnie wyposażonym laboratorium, na sprzęcie, który do tej pory widzieliśmy tylko w podręcznikach, nie zdarza się często i nie każdy uczeń może tego doświadczyć – mówi Mateusz Sobczak, który wraz z Julitą Serafińską, Martą Piotrowską i Przemysławem Krzesińskim uczestniczył w ostatniej części projektu.

W MAQBAT uczestniczyło kilka grup młodzieży sieradzkiego liceum. Klaudia Biernacka, Izabela Majchrzak i Anna Owczarek przeprowadzały doświadczenia związane z hodowlą roślin w warunkach laboratoryjnych, obserwacjami mikroskopowymi cyklu infekcyjnego patogennego grzyba neurotroficznego oraz z oceną zawartości barwników asymilacyjnych jako wskaźników kondycji roślin.

Z kolei Zuzanna Stefaniak, Magdalena Świątczak i Agnieszka Sieradzka, w ścisłym porozumieniu z dr Macioszek, założyły niewielkie pole doświadczalne w zaprzyjaźnionym gospodarstwie w Dębołęce. Posadziły tam sześć odmian rzepaku jarego i przez kilka miesięcy dokonywały pomiarów zarówno samych roślin, jak i wpływających na nie warunków zewnętrznych. Zanim jednak rozpoczęły tę praktyczną część projektu, uczestniczyły w przygotowaniach teoretycznych: w lutym 2017 r. pojechały do WBiOŚ na spotkanie informacyjne poświęcone MAQBAT i na wykład z podstaw współczesnej genetyki, a na początku kwietnia wzięły udział w warsztatach laboratoryjnych. Jeszcze w tym samym miesiącu otrzymały od łódzkich naukowców sadzonki i przywiozły je do Dębołęki.

Efekty pomiarów zostały przedstawione na tablicy porównawczej, która w formie plakatu zawiśnie w klasie biologicznej i będzie przypominać o pracy młodzieży „Żeromskiego”, włożonej w projekt MAQBAT.

T.O.

1  2

3  4

5  6

8  9