^ Powrót na górę

 

 

„Jagiellończyk” zwolniony z teorii

Rozmiar tekstu:

lo1
Sieradzkie I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Jagiellończyka znalazło się w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. To efekt realizowanego w szkole projektu społecznego, ukierunkowanego na zdobywanie kompetencji praktycznych.

„Jagiellończyk” zajął 7. miejsce w klasyfikacji wojewódzkiej i 77. w zestawieniu ogólnopolskim (na 289 szkół ujętych w rankingu).

Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada, wspierająca uczniów w realizacji projektów społecznych. Młodzież, działając dla innych, zdobywa kompetencje potrzebne w pracy i prawdziwym życiu, ucząc się współpracy, zarządzania swoim czasem i budżetem, rozwiązywania problemów. Korzysta przy tym z autorskiej adaptacji metody Project-based learning, która stosowana jest m.in. na Harvardzie. Przy okazji uczestnicy projektu zdobywają międzynarodowe certyfikaty, pomagające zdobyć wymarzoną pracę lub dostać się na studia za granicą.

Uczestnicy olimpiady działają w zespołach i mają za zadanie zrealizowanie własnego projektu społecznego, czyli lokalnej inicjatywy zmieniającej otoczenie na lepsze. Informacje o realizacji kolejnych działań umieszczają na specjalnej platformie. Każdy uczestnik, który ukończy projekt, zostaje finalistą olimpiady, a najlepsi dostają wyróżniania w rozmaitych kategoriach.

W I LO w Sieradzu zainicjowano kilka projektów społecznych w różnych dziedzinach: przestrzeń miejska, edukacja, społeczeństwo obywatelskie czy społeczność lokalna. Miały one formę wydarzeń publicznych lub akcji charytatywnych. 

Mimo pandemii aż czterem grupom udało się ukończyć swoje projekty. Przedsięwzięcia uczniów z Sieradza były wysoko punktowane – organizatorzy ocenili ich pracę tak dobrze, że przyznali im tytuły finalistów olimpiady. Opiekunem młodzieży I LO, biorącej udział w projekcie, była Marzena Putyńska, nauczycielka języka niemieckiego, której przyznano tytuł Nauczyciela Zwolnionego z Teorii.

Docenione projekty uczniów I LO w Sieradzu:

1. Czworonożne Czartki 

Projekt miał na celu pokazanie codziennego życia zwierząt w ich drugim domu – schronisku. Uczniowie mieli nadzieję, że w efekcie tego zwiększy się zrozumienie zachowań i psychiki zwierzaków, ale przede wszystkim wzrośnie liczba adopcji wśród podopiecznych schroniska. Młodzież regularnie odwiedzała zwierzęta w Czartkach, dowiedziała się wiele o ich potrzebach, nakręciła film prezentujący problemy zwierząt promujący ich adopcję, rozpowszechniła tę inicjatywę w lokalnych mediach i w szkole oraz zorganizowała wystawę prac plastycznych i zbiórkę charytatywną na rzecz schroniska. 

Indywidualne osiągnięcia młodzieży w tym projekcie: 

Kaja Kujawin - 6390 pkt. 

Julia Jarząb - 6307 pkt. 

Natalia Kikowska - 4970 pkt. 

Zuzanna Krej - 5273 pkt. 

Oliwia Nalbert - 4392 pkt. 

Julia Szymajda - 4213 pkt.

Szymon Jędrysiak - 4970 pkt.

Uczniowie zdobyli za projekt 2582 punktów. 

2. BioVitalni 

Uczniowie stworzyli profile na portalach społecznościowych Snapchat i Instagram, na których umieszczali posty o tematyce zdrowotnej. Zorganizowali w szkole spotkania z dietetykiem dla uczniów. Propagowali zdrowy tryb życia na antenie Naszego Radia i stronie szkoły. Wykazali się też umiejętnością promowania swojej inicjatywy w mediach publicznych.

Indywidualne osiągnięcia młodzieży w tym projekcie: 

Izabela Chodakiewicz - 3835 pkt. 

Zuzanna Januchta - 3910 pkt. 

Szymon Kalinowski - 4005 pkt. 

Kinga Kamas - 4248 pkt. 

Kacper Wiśniewski - 4069 pkt. 

Uczniowie zdobyli za projekt 2979 punktów. 

3. Nauka przez integrację – wiek nikogo nie ogranicza 

Młodzi dla starszych, starsi dla młodych, czyli warsztaty międzypokoleniowe. Celem projektu było połączenie nauki z obecnością drugiej osoby. Wzajemna nauka wśród pokoleń. Uczniowie chcieli też rozwiązać problemy tych wszystkich grup wiekowych, pokazując im, że nie ma rzeczy, których nie wypada robić ze względu na wiek. Młodzież zorganizowała zajęcia integracyjne w kilku szkołach, zarówno dla uczniów, jak i dla seniorów. Propagowała techniki szybkiego uczenia się, obsługi urządzeń elektronicznych oraz najnowszych technologii komputerowych. Uczniowie promowali aktywny sposób spędzania czasu wolnego poprzez aktywną prezentację gier planszowych i aplikacji internetowych.  

Indywidualne osiągnięcia młodzieży w tym projekcie: 

Katarzyna Mikołajczyk - 3773 pkt. 

Wiktoria Paulińska - 3912 pkt. 

Michał Walczakiewicz - 3773 pkt. 

Uczniowie zdobyli za projekt 1897 punktów. 

4. Święta razem 

Ten projekt powstał, aby mieszkańcy Domu Pomocy Społecznej i najmłodsi pacjenci Szpitala Wojewódzkiego w Sieradzu spędzili w miłej atmosferze czas świąt Bożego Narodzenia. Uczennice starały się wywołać uśmiech na ich twarzy, pomimo ich codziennych problemów związanych z chorobą lub samotnością. Dziewczyny odwiedziły podopiecznych szpitala i DPS-u, przygotowały dla nich pierniki własnego wypieku i razem z nimi ozdabiały ciastka. Przy wspólnym stole powstawały też kartki świąteczne, które chorzy mogli sprezentować innym.

Indywidualne osiągnięcia młodzieży w tym projekcie: 

Joanna Rolirat - 4616 pkt. 

Faustyna Szala - 4953 pkt. 

Uczennice zdobyły  za projekt 2615 punktów.

T.O.

1  2

3  7

5  6

9  10